Ani prodej domu, když zjistíte, že se chcete z domu vrátit do bytu, do města, nemusí být snadným řešením. Tak například jen v obci Jesenice u Prahy s 2 500 domácnostmi (tedy přibližně 6 000 obyvateli) bylo v červnu 2014 128 rodinných domů na prodej. Většina z nich „ležáky“, které jejich majitelé nabízejí dlouhé měsíce i roky, a beztak je nikdo nechce.
Pokud i pro Vás představuje dům vysokou investici, přečtěte si pár tipů z praxe, které se mi podařilo získat díky tomu, že jsem pracoval řadu let jako hypoteční makléř, vedl firmu na projektování rodinných domů a dnes vedu realitní kancelář.
Když se na stavbu vlastního rodinného domu podíváte z čistě investorského pohledu, bude mít Vaše investice dvě složky – pozemek a stavbu. Zjednodušeně řečeno, pozemek je ta část investice, která roste na ceně.
Cena stavby naopak časem díky opotřebení a zastarávání klesá, až se z ní stane ruina, kterou je lepší na pozemku nemít, než mít. Cena stavby se tak stane dokonce záporná.
Čím víc peněz tedy „utopíte“ ve stavbě, tím z investorského hlediska obvykle hůř.
Ze zkušeností naší realitní kanceláře vyplývá, že pokud si nebudete moct dovolit postavit dům snadno dostupný MHD a nemáte hodně přátel, kteří Vás budou navštěvovat, nebudete nejspíše v domě trávit mnoho času.
Časem proto možná neoceníte velké prostorné místnosti – bude Vám stačit, když budete mít v domě „jen“ to, co potřebujete.
Když si lidé staví rodinný dům, obvykle si představují, že už v něm zůstanou napořád, že ho nebudou prodávat. Na druhou stranu žijeme v době, kdy se lidí dožívají věku, kdy je provoz domu ve stáří fyzicky i finančně nad jejich síly. Může se také stát, že se po pár letech budete chtít vrátit do bytu nebo blíže centru města a budete chtít dům prodat.
Pak určitě platí: čím jednodušší a vzhledově méně výrazný, výstřední dům si postavíte, tím lépe. Chudáci ti, kdo dnes prodávají dům se vzhledem „ve stylu“ podnikatelského baroka, industriálu, minimalismu. Když odezní módní vlny, módně postavené domy už nikdo nechce.
Když postavíte jednoduchý nevýstřední dům, každý si ho snadno přemaluje barvou, která se mu líbí, a může jít bydlet. A to je to, co při prodeji potřebujete.
Jednoduchý dům je navíc levnější a snadno se výrazně mění jeho vzhled. Nevýstřednost se hodí také do interiéru – levné bílé, světle šedé, okrové obklady v koupelně nikoho neurazí a dobře se prodávají. Výstřední design se navíc okouká, když ho vidíte každý den.
Možnost nakupovat materiál a práci bez dokladů Vám také ušetří desítky a stovky tisíc. Je dobré si vybrat hypotéku, se kterou to jde. Ale pozor. Jedná se o krácení daní.
Za celou dobu splácení hypotéky zaplatíte i dvojnásobek toho, co si půjčíte. Při zohlednění inflace zhruba o třetinu. Vyplatí se proto vybrat si hypotéku tak, aby Vám nedělala provozní problémy během stavby a v průběhu splácení se o ni „starat“, abyste na úrocích přeplatili co nejméně.
Ing. Tomáš Prčík
www.hypotekanastavbu.cz