Cílem soutěže, kterou vyhlašuje společnost Wienerberger AG, je podpořit inovativní a kreativní přístup k tvorbě atraktivního obytného či pracovního prostředí a veřejných staveb. Významné je ukázat všestrannost použití a široký potenciál materiálů z keramiky, a to nejen zdicích prvků, ale i obkladů, střešních tašek či dlažeb. Upozornit, že kromě estetických a funkčních požadavků tyto materiály splňují i stále vyšší nároky na technickou kvalitu, podmínky udržitelného rozvoje zahrnující energetickou úspornost, zdravé klima a možnost recyklace, a také aspekty sociální – finančně dostupné kvalitní bydlení.
„Projekty, které soutěžily v letošním roce, zapůsobily na porotu inovativním duchem a kvalitou. Představují silné a kreativní architektonické koncepty pro trvale udržitelné a progresivní obytné prostory. Přitom stále mají na mysli nejdůležitější ,referenční bod‘ architektury – individualitu,“ komentuje letošní ročník soutěže Heimo Scheuch, CEO společnosti Wienerberger AG. „Jsme hrdí na to, že tolik inovativních projektů přijímá současné společenské výzvy – vytváří dostupné, vysoce kvalitní obytné prostředí, a to s použitím keramických stavebních materiálů.“
Soutěž se koná každé 2 roky a v letošním roce se zúčastnilo téměř 600 projektů ze 44 zemí celého světa. Ceny byly uděleny v pěti kategoriích: Příjemný domov, Společné bydlení, Společná práce, Sdílení veřejného prostoru a Stavba mimo kategorie. Kromě vítěze v každé kategorii byly uděleny dvě Hlavní ceny (za Společné bydlení a Sdílení veřejného prostoru) a dvě Zvláštní ceny (Sdílení veřejného prostoru a Stavba mimo kategorie).
Členy poroty byli architekti Vladimir Arsene z ateliéru Westfourth Architecture (Rumunsko), Stephan Ferenzy ze společnost BEHF Corporate Architects (Rakousko), Anne Kaestle z ateliéru Duplex Architekten (Německo), Marc Mimram ze studia Marc Mimram Architecture (Francie) a Jonathan Sergison z ateliéru Sergison Bates Architects (Velká Británie).
Více na www.brickaward.com
Bytové domy Westkaai Towers 5 & 6, Antverpy, Belgie
Architekt: Tony Fretton Architects, Velká Británie, ve spolupráci s ateliérem De Architekten NV
Použitý materiál: lícové cihly
Bytové domy jsou součástí většího rezidenčního projektu ve smíšené zástavbě. Nápadité použití lícových cihel dodalo stavbě působivý výraz a originalitu.
Originator / Photographer: Filip Dujardin
Dostavba Muzea umění, Basilej, Švýcarsko
Architekt: Christ & Gantenbein, Švýcarsko
Použitý materiál: lícové cihly, keramické tvárnice
Nový objekt navazující na historickou budovu používá elementární základní tvary a stavební prvky. Ve fasádě ze světle šedých ražených cihel s plastickými horizontálními drážkami je integrováno LED osvětlení, které vytváří na fasádě světelné „nápisy“ informující o právě probíhajících výstavách.
Originator / Photographer: Rory Gardiner
Rodinný dům Atlas House, Eindhoven, Holandsko
Architekti: MONADNOCK, Holandsko
Použitý materiál: lícové cihly
Třípodlažní rodinný dům na malé zastavěné ploše je perfektním příkladem příjemného, komfortního a zároveň trvale udržitelného bydlení. Použití cihel v exteriéru i v interiéru je promyšleno do detailu a dokonale souzní s domem.
Originator / Photographer: Stijn Bollaert
Terra Cotta Studio, umělecká keramická dílna, Dien Phuong, Vietnam
Architekti: Tropical Space, Vietnam
Použitý materiál: keramické tvárnice
Keramická dílna na břehu řeky slouží částečně i k rodinnému bydlení. Perforované stěny z pálených cihel jsou nejen zajímavě dekorativní – přivádějí dovnitř rozptýlené světlo, ve vlhkém prostředí u řeky umožňují provětrávání a vytvářejí optimální klima pro práci i pro samotné keramické výrobky.
Originator / Photographer: Oki Hiroyuki
Värtan, kogenerační jednotka na biopalivo, Stockholm, Švédsko
Architekti: U. D. Urban Design AB, Švédsko, Gottlieb Paludan Architects, Dánsko
Použitý materiál: keramické fasádní tvarovky
V budově je umístěna největší městská kogenerační jednotka na bioplyn na světě, která významně přispívá ke snížení uhlíkové stopy města. Organicky tvarovaný obvodový plášť z vertikálně orientovaných keramických tvarovek vytváří jedinečný vzhled a tlumí hluk.
Originator / Photographer: Robin Hayes
Kaple San Bernardo, La Playosa, Argentina
Architekt: Nicolás Campodonico Estudio, Argentina
Použitý materiál: pálená cihla
Jednoduchá architektura z pálených cihel vytváří v argentinské pampě, na odlehlém místě bez vody a elektřiny prostředí pro nerušenou meditaci a splynutí s přírodou. Okolo je jen pustá volná krajina a slunce. Stavba je navržena tak, aby v den svatého Bernarda slunce vrhalo stín ve tvaru kříže přesně na osu vnitřního prostoru kaple.
Originator / Photographer: Nicolás Esteban Campodonico
Starý kostel ve Vilanova de la Barca, Lleida, Španělsko
Architekt: AleaOlea Architeture & Landscape, Španělsko
Použitý materiál: lícové cihly, pálené střešní tašky
Rekonstrukce a dostavba kamenného kostela ze 13. století, zničeného během španělské občanské války, s použitím pálených keramických cihel a tašek ukazuje univerzálnost a přizpůsobivost tohoto materiálu. Představuje neobvyklý přístup k historické architektuře a unikátní dialog mezi minulostí a současností.
Originator / Photographer: Adria Goula